Ik ben soms maanden met een beeldhouwwerk bezig. Eerst in mijn hoofd, daarna op papier en uiteindelijk krijgt het vorm in steen, metaal of een ander materiaal. Soms gaat het werk meteen naar de klant nadat het is afgewerkt. Soms hou ik het nog even bij en stel ik het tentoon. Tot ook dat werk een plaats vindt in een tuin, een interieur of een openbare plaats. Daarom hecht ik veel belang aan foto’s van mijn werk. Ze zijn het geheugen van mijn werk. De meeste foto’s op de website zijn dan ook gemaakt door een professionele fotograaf. Soms zijn er werken die hier in de fotogalerij worden getoond die nog te koop zijn. In dat geval zijn ze gemarkeerd met een witte ster. Je kan me contacteren als je hierover meer info wil.

Deze vingerafdrukken zijn met de hand gebeeldhouwd in zwarte leisteen. Geen materie genadelozer dan leisteen. Hij wordt gekwetst door te snelle beitelbewegingen en dwingt tot traagheid en perfectie. Elke aarzeling is zichtbaar. Het is de steen waar ik leerde in kappen en waar ik steeds naar teruggrijp. Het diepzwart en de subtiele aanwezigheid van ijzererts zijn voor mij de perfecte drager van mijn ontwerpen. De leisteen die ik voor dit werk gebruikt komt uit Brazilië.
Ik werk vaak in antieke stenen. Antieke vloertegels, oude tredes, overblijfselen van een antieke schouw…Stenen met een niet meer te achterhalen verleden. Dat intrigeert me. De letters van de steen hiernaast zijn eerst geschreven met plat penseel en verf, daarna overgezet op de steen met carbonpapier en vervolgens met de hand gebeeldhouwd. 'Doux présent du présent' kan het best vertaald worden als 'Zacht geschenk van het heden'. De steen heeft een vlakke onderkant en kan dus makkelijk rechtop worden gezet in een tuin of interieur.
Dit is een creatie in cortenstaal. De letters zijn gelazerd uit het metaal. Deze creatie maakt deel uit van een kunstwerk in jeugdherberg De Snuffel in Brugge. Het kunstwerk kwam tot stand in samenwerking met architect Olivier Salens. Een tekst van Peter Verhelst is in zijn geheel te lezen op twee toegangspoorten en valt uiteen in korte stukjes die in verscheidene talen door het gebouw lopen. De teksten hebben ook een functionele rol. In de kamers trekken ze verse lucht naar de ventilatieroosters. Via deze link vind je meer uitleg over dit kunstwerk.
Deze zitbanken maakte ik in opdracht van De Kantel, een centrum voor jeugdzorg in Brugge. De banken zijn gemaakt in gepoederlakte inox en arduin en staan aan de inkom van het centrum. In één bank werd een tekst gelaserd en in twee andere banken sterren. Deze sterren komen op verschillende plaatsen terug op de site. De tekst 'Ieder van ons is van sterrenstof gemaakt' is van mijn partner en dichter Peter Verhelst. Het is een regel uit een gedicht dat speciaal voor de kinderen van De Kantel werd geschreven. Iets verder in de fotogalerij een steen met de naam 'Castor'. Dat is de naamplaat van één van de paviljoenen op het domein.
De plek waar een kunstwerk komt is normaal een eindpunt maar voor dit werk –in opdracht van de provincie West-Vlaanderen- was de locatie het vertrekpunt en de kern van het werk. Het werk staat op de grens tussen België en Frankrijk. De grens is op die plek iets wat er niet meer is maar in de sporen die het achterliet altijd een herinnering zal blijven. Daarom wordt de grens gevisualiseerd als een leegte tussen twee stenen. Iets wat er niet is maar in zijn ‘niet zijn’ het belangerijkste aspect wordt van het kunstwerk. Op de grenspaal staat de tekst ‘L’expression à des frontières, la pensée n’en a pas’ van Victor Hugo. De teksten omarmen de stenen en steken als vanzelfsprekend de grens over.
De vertaling van deze Duitse tekst is ‘Heb mededogen’. De tekst komt uit de Matthäus-Passion van Johann Sebastian Bach, mijn favoriete componist. De letter die ik voor dit werk gebruikte is de klassieke Romeinse kapitaal zoals die tweeduizend jaar geleden al in Rome in de zuil van Trajanus werd gebeiteld. Het is de letter waar ik steeds naar terugkeer. De letters zijn gebeeldhouwd in de glooiing van de schaal. Ik heb van dit werk een beperkte oplage reproducties gemaakt. De witte schaal is gemaakt in een mengeling van fijngemalen witte marmer en kalk en de grijze schaal in een fijn beton. De schaal is te koop via deze link.
Ik hou van de symboliek van labyrinten. Een labyrint ziet eruit als een doolhof maar heeft in tegenstelling tot een doolhof geen dwaalwegen. Je kan er dus niet in verdwalen. Het ziet er moeilijk uit maar als je de weg inslaat kom je hoe dan ook goed terecht. Labyrinten werden teruggevonden in verschillende culturen over de ganse wereld. Dit labyrint heb ik gebeeldhouwd in een antieke Franse witsteen die ooit als vloertegel werd gebruikt. De ruwheid en het antieke karakter van de steen gaan mooi samen met dit historisch labyrint.
Zolang we niet vergeten gaat niets verloren. Deze tekst van Peter Verhelst heb ik gelaserd uit cortenstaal. Cortenstaal is een metaallegering waar onder andere koper in zit. Het specifieke aan cortenstaal is dat de roest die wordt gevormd, een coating legt rond het metaal waardoor het niet kan 'doorroesten'. Deze creatie maakt deel uit van een uitgebreide collectie die ik maakte rond afscheid. In mijn winkel werd de vraag steeds groter naar teksten voor op een grafsteen of voor bij een urne thuis. Collega’s, vrienden, familieleden of klasgenoten willen op de begrafenis een tekst schenken aan de familie van de overledene. Ouders willen op de verjaardag van hun dochter iets op het graf zetten. Kinderen willen thuis een mooi aandenken aan hun vader. De collectie kreeg de naam 'Atelier Wolk'. Je kan de volledige collectie bekijken via deze link.
Ik hou van de natuurlijke tekening in deze zwarte Braziliaanse leisteen. Het lijken wolken die je voorbij ziet schuiven maar dan verstild in steen. Het gebeeldhouwde woord NU is doormidden gesneden en lijkt uit de steen weg te glijden. Het NU verdwijnt terwijl je ernaar kijk. Dit werk is een aansporing om in het nu te leven. Ik heb voor een uiterst sobere en strakke letter gekozen. Deze letter draagt het woord en legt de focus bij de inhoud, eerder dan bij het vormelijke.
'Dromen we van ons'. Deze in Italiaanse zwarte leisteen gebeeldhouwde tekst is van dichter en auteur Peter Verhelst. Met de vormgeving heb ik een interpretatie van de tekst gegeven. De letter O ontbreekt twee maal in het ontwerp. Dit detail is het belangrijkste aspect, de kern van dit werk. Je kan het werk op twee manieren lezen. Ofwel zijn de O's net verdwenen en volgen de andere letters. Dan is de droom aan het vervangen. Ofwel vervoegen de O's weldra het ontwerp en is het een droom in wording. De ronde O-vormige steen insinueren echter dat de O al aanwezig is en dat het met andere woorden een droom in wording is. De letters zijn ingelegd met bladgoud.

*De werken met een witte markering zijn te koop. Neem contact op met Maud voor meer info.