Deze vingerafdrukken zijn met de hand gebeeldhouwd in zwarte leisteen. Geen materie genadelozer dan leisteen. Hij wordt gekwetst door te snelle beitelbewegingen en dwingt tot traagheid en perfectie. Elke aarzeling is zichtbaar. Het is de steen waar ik leerde in kappen en waar ik steeds naar teruggrijp. Het diepzwart en de subtiele aanwezigheid van ijzererts zijn voor mij de perfecte drager van mijn ontwerpen.
Ik werk vaak in antieke stenen. Antieke vloertegels, oude tredes, overblijfselen van een antieke schouw… Stenen met een niet meer te achterhalen verleden. Dat intrigeert me. De letters zijn eerst geschreven met plat penseel en verf, daarna overgezet op de steen met carbonpapier en vervolgens met de hand gebeeldhouwd.
Dit is een creatie in gepoederlakt metaal. De letters -met de hand ontworpen- zijn gelazerd uit het metaal. In de metalen constructie is ook verlichting verwerkt waardoor de tekst oplicht bij gebruik.
Deze tekst van mijn man en dichter Peter Verhelst heb ik uit cortenstaal gesneden. Cortenstaal is metaal waar een beetje koper aan werd toegevoegd. Eigen aan cortenstaal is dat het roest dat ontstaat, een coating vormt rond het metaal waardoor het niet doorroest. Deze creatie kan zowel binnen als buiten worden opgehangen en als er zon op schijnt creëren de letters een schaduwtekst op de muur.
Deze letters zijn met de hand ontworpen en daarna waterstraal-gesneden uit de steen. Deze techniek is eigenlijk een sterk versnelde vorm van erosie. Onder hoge druk wordt water in combinatie met zand door de steen geperst. Ik hou enorm van deze nieuwe techniek. Je kan door de letters heen kijken en betrekt wat achter de steen ligt bij het werk.

*De werken met een witte markering zijn te koop. Neem contact op met Maud voor meer info.